Play Crypto Mining Game

16 April 2012

~ Sukan Bola Tampar ~

 .bola tampar atau volleyball, selalu dikaitkan dengan 'spike', 'blocking' and 'setter' atau dalam bahasa mudahnya 'lambung, umpan dan rejam'..terdapat satu istilah dalam permainan bola tampar yang perlu diketahui umum iaitu 'libero'..insan istimewa ini selalu kelihatan dalam sukan bola tampar kerana seringkali dilihat berpakaian lain dari rakan seperjuangannya apabila bermain, dan lebero ini tidak boleh utk membuat 'rejaman' atau 'spike' dan sebaliknya hanya mengambil bola secara 'dig' sahaja atau 'first ball' dari pihak lawan..


..jenama bola yang sering digunakan dalam bola tampar ialah 'mikasa', 'molten' dan 'aero'..namun bagi tournament kebiasaannya jenama mikasa selalu menjadi pilihan kerana kualiti dan mutu bola jenama ini adalah lebih baik ..bola tampar juga seringkali dikaitkan dengan ketinggian, ini adalah kerana rata-rata pemain bola tampar adalah mereka yang mempunyai ketinggian sehingga lebih dari 2 meter..namun sukan ini tidak prejudis, oleh sebab itu dalam satu-satu permainan terdapat seorang pemain libero yang bermain walaupun ketinggiannya tidaklah setinggi mana..

..sebelum bermain permainan ini, perlu ada beberapa asas sukan ni yang perlu diketahui terlebih dahulu..undang-undang permainan, cara dan kaedah permainan, kiraan mata, jenis bola yang digunakan, pakaian sukan dan juga latihan asas..  semua ini perlu difahami kerana ini adalah asas kepada permainan bola tampar.. 



..berdasarkan ranking semasa bola tampar ini, brazil dilihat adalah kuasa besar dalam arena bola tampar ini..ini dapat dilihat bahawa pengguasaan sepenuhnya bagi ranking lelaki dan wanita yang terkini dikeluarkan oleh fivb.. bagi yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai asas sukan bola tampar ini bolehlah melayari laman sesawang berikut untuk penjelasan yang lebih lanjut .. blogchegguabbas ..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mestilahbesbolatamparramaiorangcakapsakitkalaukitacubataksakitpun