Play Crypto Mining Game

14 April 2012

~ Jepun & Sejarah ~

..semua mengetahui yang negara jepun salah sebuah negara yang sering ditimpa segala malapetaka akibat kejadian alam seperti letusan gunung berapi, taufan, tanah runtuh, gempa bumi dan juga tsunami..malahan nama tsunami itu juga diambil dari perkataan jepun yang bermaksud 'ombak besar'..namun, satu yang membuatkan akuhormat dan respek jepun ialah rakyatnya..semangat 'samurai' dan 'kamikazie' yang ada dalam diri rakyatnya dari zamn era tokugawa sehingga kini seakan akan tidak pernah padam.. sila layari laman sesawang ini untuk melihat perubahan terkini jepun selepas tsunami 2011 .. japanandtsunami ..


..maka tidka hairanlah jika dr. mahathir pernah mengeluarkan dasar pandang ke timur sebagai salah satu dasar kerajaan malaysia dalam era pemerintahannya dahulu. bagaimana negara yang sering dilanda malapetaka ini dalam membangunkan negaranya dalam tempoh yang sangat cepat..tunduk hormat kepada seteru dan kawan adalah amalan biasa rakyat jepun, dan sekiranya mereka telah melakukan satu satu kesalahan mereka tidak segan silu membuat tunduk hormat dan ada kalanya akan bertanggungjawab sepenuhnya diatas kesalahan tersebut seperti melepaskan jawatan yang dipegangnya bagi memberi peluang kepada orang baru untuk mencari alternatif yang lebih baik..


..jepun juga pernah mendapatkan khidmat malaysia dalam mebangunkan negaranya dalam sukan bolasepak, sehinggakan liga jepun yang ada kini adalah dasarnya datang dari liga di malaysia..namun sukan bolasepak malaysia makin lama makin tenggelam, manakala sukan bolasepak jepun semakin lama semakin digeruni di peringkat antarabangsa dan dunia sebagai salah satu kuasa bola sepak asia..


..jepun yang mempunyai banyak sejarah suka duka dalam membangunkan negaranya kini berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara negara maju seperti eropah dan amerika..dari segi pembuatan kereta, penghasilan manga dan anime,banyak mempengaruhi dunia dewasa ini..tidak salah lagi mengatakan tanpa jepun, dunia boleh tunggang terbalik kerana jepun merupakan negara ekonomi terbesar ketika ini..jadi kalau aku ada kesempatan aku akan melancong dan melawat negara matahari terbit ini pada masa akan datang.. layari laman sesawang ini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai melancong ke jepun..sehingga itu, 'sayonara' dan 'chak'.. visitandexplorejapan ..

2 ulasan:

Nads Couture berkata...

blog sgt best untuk dibaca..nice blog..

janxxx berkata...

thanks..kalau rasa blog sy ok, alhamdulillah..sy baru je aktif berbloging selepas 2 tahun berehat..apepun tqvm..komen anda amat sy hargai..